søndag den 7. marts 2010

Debater for livet

Jeg er ikke konfliktsky. Men på den anden side hader jeg at diskutere. Det irriterede min ekskæreste, fordi jeg ikke var i stand til at diskutere ordentligt. Skændes om man vil.
Alle, der har været ustyrligt vrede på deres bedste ven, eneste kæreste eller tredje kone ved, at et godt skænderi renser luften. Men jeg kan ikke. For når man diskuterer/skændes, så foregår det med følelserne uden på tøjet. Og jeg tager den slags alt for personligt.
Selvfølgelig skal man skændes med følelserne, det er for det meste dem, der er på spil i sådanne tilfælde.
Men selv når jeg diskuterer med mine venner, ender jeg ofte med at blive sur og gnaven, især hvis jeg kan mærke, at jeg er på dybt vand, og at jeg, hvis bare jeg lyttede lidt mere, faktisk kunne lære noget. Men nej. Jeg stejler fuldstændig og holder på mit. Det var ved at koste mig en topkarakter til en eksamen, fordi jeg nægtede at give min censor ret, til trods for at der inde i mit hoved sad en lille mand og slog hårdt på hjernebarken mens han skreg af mig.
Og det samme sker, når jeg diskuterer med mine venner. Jeg kan mærke i kroppen, når jeg har kastet rationaliteten til side og blot kæmper for blodets brusen. Det er så mærkeligt. For jeg hader det. Jeg får ikke et kick af at diskutere med folk.
Jeg får et kick af at snakke sort om yndlingsmusik, bøger og film på de små timer i weekenderne. Jeg elsker at nørde natten væk i dybe samtaler om Batman, Tool og Matador. Men sig mig imod og jeg er din dødsfjende. Og når det hele er overstået, og jeg ved, at jeg nok engang har sat min selvrespekt over styr og solgt min rationalitet til spotpris, så kommer selvhadet. Hvor man sidder og stirrer ud i luften, og tænker - hvad skete der? -
Jeg ved det ikke - for samtidig elsker jeg at lære nye ting. Nysgerrigheden er ikke kun en del af mit fag, det er en naturlig del af mit "jeg" - men jeg vil lære på egne præmisser. Hvis folk føler sig nødsaget til at belære mig under en diskussion, vil jeg hellere være stædig og i værste fald opfinde mine egne sandheder for at lukke emnet hurtigt og smertefrit. Jeg er heldigvis blevet bedre til ikke at finde på usandheder for at gå sejrrigt ud af en hvilken som helst diskussion. Men jeg er stadig elendig til at diskutere.

PS: Nye billeder!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar